A.N.R., fond familial Butculescu
1905 În cursul lunii mai Adunarea Deputaților și Senatul
hotărăsc organizarea Expozițiunii Naționale, iar regele îl desemnează comisar
pe dr. C. Istrati (1850-1918). Acesta a fost academician român (din 1899),
doctor în medicină şi chimie, profesor de fizică, ministru al cultelor și
instrucțiunii publice (1899-1901), iar în perioada 1913–1916 a fost preşedinte
al Academiei Române.
Planul de situație și locurile pavilioanelor au fost
elaborate de tinerii arhitecți Ștefan Burcuș și Victor G. Ștefănescu.
Gărdinarul peisagist Edouard Redont a fost angajat în iunie
și va coordona o echipă de peste 20 de arhitecți și antreprenori, primele
lucrări începând în data de 15 iunie. În curând vor apărea disensiuni cu echipa
arhitecților, căci Redont își arogă titlul de „arhitect peisagist” și va copia
planul de situație și îl va multiplica, doar cu semnătura sa. Ion D. Berindey a
fost inspectorul general al lucrărilor, dându-și demisia înainte de inaugurare.
Întâlnim și alte nume: Ghica, secretar general, Greceanu, inginer de poduri și
șosele, inspector general de lucrări, Ilie Popescu, arhitect ajutor, ing.
Duperek, Alexandru Popescu, inginerul terasamentelor, Varon, Buchner, Deldebio;
desenatori-arhitecți și verificatori: Sfel Galatis, Nicolau Dobrescu,
Tufănescu, Goldman.
Lucrările sunt anevoioase și din cauza terenului mlăștinos,
dar și a sezonului ploios din primăvara lui 1906, ceea ce va conduce la
amânarea inaugurării. 9 locuri pentru pavilioane au fost alocate în ultima
perioadă. Ministrul Agriculturii și Domeniilor, Ion N. Lahovary,
descria eforturile în discursul inaugural: „am tăiat dealuri, am secat bălţi,
am umplut o vale, am săpat un lac mare şi în mai puţin de un an am scos la
lumină parcul şi grădina expoziţiei”.
Actul de fundațiune, 6.06.1906
La 6 iunie se deschidea oficial „Expoziția Generală Română”,
eveniment gândit pentru celebrarea a 40 de ani de domnie a regelui Carol I, 25
de ani de la proclamarea Regatului şi 1800 de ani de la cucerirea Daciei de
către romani. Ideea acestei manifestări i-a aparținut politicianului Take
Ionescu, iar comisarul-șef al expoziției a fost numit dr. Constantin I.
Istrati. Întregul proiect a fost conceput și executat de arhitecții diriginți
Ștefan Burcuș și Victor G. Stephănescu, inspector general arhitect Ion D.
Berindey și peisagist Édouard Redont.
Eforturile logistice, urbanistice, peisagistice și arhitecturale merită
amintite și astăzi: în mai puțin de un an, zona a căpătat o nouă înfățișare și cu
toate că se afla la periferie, într-o zonă mlăștinoasă, a atras un public
numeros și a devenit un centru cultural și de atracție pentru locuitorii capitalei
și populația țării.
O noutate a fost și interesul pentru promovarea românilor
din provinciile din afara regatului (aflate în Imperiul Austro-Ungar la acea
dată). S-a realizat și înscrierea României în modernitate, afirmându-se
contribuția regalității la dezvoltarea țării și rolul geopolitic jucat în Balcani.
Expoziția a fost concepută și ca o modalitate de prezentare a avântului
industrial, comercial și agrar pe care îl luase România. Din punctul de vedere
al istoriei arhitecturii, 1906 marchează începuturile promovării stilului
național/neoromânesc în cazul unor instituții/clădiri publice și afirmarea unor
studenți ai arhitectului Ion Mincu, care au pus în aplicare idealurile sale. Arhitecții
Burcuș și Ștefănescu au proiectat marea majoritate a pavilioanelor durabile,
dedicate ministerelor și instituțiilor publice; antreprenori: arhitecții Remus
Iliescu, Leopold Schindl, Scarlat Petculescu, Leonida Negrescu, ing. Atanasie
Bolintineanu, Gratzoschi și Elie Radu. Pavilioanele private, temporare, multe
dintre ele din lemn, au avut proprii creatori/antreprenori: Alexander Clavel,
Daniel Renard, Grigore și Arta Cerkez etc.
S-a estimat un număr de 40.000 de expozanți și aproximativ
2.000.000 de vizitatori în cele aproape șase luni de funcționare. Construcțiile
au fost gândite ca pavilioane temporare, demontabile, foarte puține din acestea
păstrându-se astăzi. Amenajarea a fost gândită ca un orășel în care puteai să
petreci o zi întreagă vizitând pavilioanele, locurile de distracție sau
restaurantele. Aleile, străzile și piațetele expoziției au primit nume ale
personalităților, figurilor istorice sau a regiunilor românești. Unele
pavilioane au fost finalizate după deschiderea oficială, fiind gata în august
sau septembrie. Alte construcții au fost afectate de incendii și au dispărut
înainte de închiderea expoziției, care a avut loc la 23 noiembrie 1906.
Expoziția în date:
Cheltuieli aprox. 6,6 milioane lei, venituri aprox. 4,5
milioane lei.
Suprafaţa totală a expoziţiei: 41 ha
Pământ mutat: 575.000 m.c.
Construcţii definitive şi provizorii: 35.000 m.p.
Aproximativ 165 pavilioane construite
Plantaţii de copaci mari: 4.000; brazi şi copaci mici:
90.000
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu